(r)evolutionaire genderverhoudingen

Vorige week woonde ik een lezing bij georganiseerd door het Soeterbeeck Programma hier opde uni. De lezing ging over de "eeuwige strijd tussen de seksen" en de evolutionaire pyschologische kijk op genderverschillen. Naast de heel veel intressante en nuttige dingen die de spreker aanvoerde met als doel een frisse kijk op oude genderkwesties te bewerkstelligen, zei ze het volgende:

 
"Heel veel mannen hebben last van genderverschillen. Dat weten ze
misschien niet, maar ik zie het."
 

met genderverschillen doelde zij op de verwachtingen die worden opgelegd door onze maatschappij, over ideeen die bestaan over mannen en mannelijkheid en waaraan mannen moeten voldoen om "normaal" gevonden te worden. Leuk dat genderkwesties een keer tweezijdig belicht werden! Nu ik mijn scriptie schrijf over gender zoals die op mannen van toepassing is zie ik echt hoe er een scheef balans is gekomen in de poging om de achterstand/onderbelichtheid van vrouwen goed te maken. Het is ook nooit goed…

Leave a Reply

