crash and burn

Ik geef het toe – ik lees de LINDA. Het is een van de weinige tijdschriften die ik koop – verder lees ik ook alleen Oog (het tijdschrift van het Rijksmuseum). Wat zal ik zeggen, ik ben niet zo van de tijdschriften.

Dit is de cover van maart. En ik vind het zo ontzettend jammer dat Linda deze cover heeft uitgekozen! Ik zal er ook eerlijk bij vertellen dat ik nog niet de inhoud heb gezien (ik koop ze altijd tegen het eind van de maand, voor de een of andere reden). Maar ik vind de voorkant nou niet om over naar huis te schrijven.

Ik vind het niet erg dat ze zich dikker heeft later photoshoppen – dat vind ik wel grappig, gezien photoshop meestal tot veel dunnere vrouwen leidt. Mijn punt is een beetje dat ze ervoor gekozen heeft om de eeuwige stereotyp van gezellig dikkertje voort te laten leven. Dikke(re) vrouwen zijn ook vaak gezellig – dat probeer ik ook niet te weerleggen. Het zijn vaak vrouwen die goed in hun vel zitten, ondanks de extra kilos. Je moet ook wel wat zelfvertrouwen hebben om tegen maatschappelijke normen van schoonheid in te gaan (en dat verklaart ook gelijk een tweede type dikkere vrouwen – zij die onzeker worden van hun kilos). Het zijn vaak vrouwen die van lekker eten houden, en tafelen, of gewoon  vinden dat er meer in het leven is dan niet eten.

Maar dikke vrouwen zijn gewoon vrouwen. Sommige daarvan zijn gezellig, sommigen niet. Sommigen zien er geweldig uit ondanks hun kilos, sommigen dragen vanwege die kilos lekker onopvallende kleding, en sommigen kan het niet boeien hoe ze eruit zien. Deze foto propageert een bepaalde beeld van overgewicht: ze is dik, maar heeft toch een rood jurkje en hoge hakken aangetrokken. Kijk haar durven, zeg! Wat een moed! Wat is ze zelfbewust en wat heeft ze zelfvertrouwen! En wat kan ze lachen – want als ze niet lacht zien we alleen de vetrollen op de verkeerde plekken.

Linda had van mij meer waardering gekregen als ze niet het beeld van de gezellige dikke vrouw had doorgegeven, maar in plaats daarvan de vrouw achter het overgewicht had laten zien. Maar misschien vraag ik ook wel teveel van haar; nuances verkopen immers geen glossys.

2 thoughts on “crash and burn

  1. butterflydreams24 says:

    Ik word hier ook altijd een beetje defensive van…ik begrijp dit soort keuzes nooit zo goed. Maar wellicht zie ik dat helemaal verkeerd en zijn er genoeg mensen die het helemaal geweldig vinden hoe deze foto gemaakt is…Het is leuk dat de crash dieets er eens van langs krijgen, maar deze ‘karikatuur’ vind ik niet echt een goede weergave van de werkelijkheid. Dus wat dat betreft ben ik het helemaal met je eens!🙂

Leave a Reply

