over SGP gesproken

Als vrouw, als feminist, als gelovige vind ik dat ik een mening moet hebben over de uitspraak van de Hoge Raad over de SGP. Maar dat vind ik moeilijk. Als vrouw ben ik blij met de uitspraak. Als feminist kan ik namelijk niet achter een geloofsuiting staan waar vrouwen niet gelijkwaardig zijn. En ik weet wat veel van mijn christelijke vrienden nu zouden zeggen: “gelijkwaardig maar niet gelijk”. Nou, om het heel cru te stellen, dat is bullshit. De visie op gender dat SGP-sympathisanten propageren heeft niets met gelijkheid te maken. Op z’n best zijn vrouwen het zwakke geslacht, die voor de appel, voor de slang zijn gezwicht, en vooral geschikt zijn voor een verzorgende rol. In de kerk horen we te zwijgen, niet te spreken, en een man moet ons leiding geven. Soms gaat dit erg gemoedelijk, soms zijn er excessen, zoals christelijke versies van domestic discipline (klikken op deze link is op eigen risico – je moet er tegen kunnen). Hieruit blijkt een fundamenteel onvertrouwen in het vrouwelijk geslacht – dus praat me niet over gelijkwaardigheid!

Toen ik me op m’n 15e bekeerde tot het christendom kwam ik terecht in een gereformeerde kerk. Het stond bekend als progressief, wat meer zegt over de andere kerken in dat verband dan over de mijne. Progressief was het namelijk niet – vrouwen mochten, konden, hoorden niet in een ambt thuis, ook al deden we voor de rest alles achter de schermen. We hoefden geen hoedje op en rokje aan, maar verder waren alle rolbevestigende elementen aanwezig. Ik heb me lang proberen aan te passen, lang gedaan alsof ik er mee eens was, alsof het niet tegennatuurlijk voelde. Toen het uit ging met mijn ex(verloofde) kwam ik daar niet meer in de kerk, en dat is mijn redding geweest. Ik voelde me zo bevrijd dat ik niet meer onder die sociale controle stond, dat ik weer uit kon komen voor wat ik geloofde en wat belangrijk voor me was. De eerste tijd voelde het zelfs een beetje als uit de kast komen, dat ik niet meer de sociaal wenselijke antwoorden gaf maar zei wat ik echt dacht. Nu zit ik in een kerk waar ik me honderdmaal meer thuis voel – waar we mannelijke en vrouwelijke ambtsdragers hebben, waar ik elke zondag gelijkheid uitgedragen zie worden, waar ik meetel als vrouw, als individu, mijn eigen keuzes mag maken en anderen dat ook zie doen.

Het zijn die ervaringen van onderdrukking die me tot een feminist hebben gemaakt. En het zijn die ervaringen die zorgen dat ik achter gedwongen passief kiesrecht sta. Maar tegelijk hebben die ervaringen er ook voor gezorgd dat ik voorstander ben van individuele geloofsbeleving – dat ik niet kan zeggen wat voor jou goed is, maar dat jij dat zelf uit moet zoeken, in gemeenschap met anderen. Dus wat moet ik van dit artikel denken? Hier heb je nou echte SGP vrouwen aan het woord, die geloven in een strikte genderverdeling en “gelijkwaardig maar niet gelijk” en dus helemaal geen passief kiesrecht willen. Wie ben ik om te zeggen dat zij dat niet uit mogen dragen? Als ik tolerantie belangrijk vind, moet dat ook gelden ten opzichte van hen, toch?

Bovendien besef ik ook dat mijn negatieve ervaringen niet de enige mogelijke ervaringen zijn, dat mijn vroegere situatie  misschien wel terecht bepalend is voor de keuzes die ik maak, maar dat ik ze niet tot universeel geldend norm kan maken. Toch verzet every bone in my body (zoals dat zo mooi in het Engels gezegd kan worden) zich tegen zulke denkbeelden en blijf ik ze  schadelijk vinden en reken ik ze ook tot iets wat bestreden moet worden..

Het is wel duidelijk: ik ben er nog niet uit.

One thought on “over SGP gesproken

  1. Ha Saskia, hier wil ik nog wel eens met je over doorbomen…. Ook heb ik nog wel een lezenswaardig boek in de kast van een vrouw en SGP lid toen dat eigenlijk niet kon (ik heb het boek persoonlijk van haar gekregen). En waardoor de hele discussie enige jaren geleden alweer opgestart is….

Leave a Reply

