el hema

Van de week was ik in de HEMA (ik ben een groot fan van de Stapelgoed weken). Beneden, bij de food-afdeling, kwam ik dit tegen.

Een Arabische chocolade letter. Een S. Omdat ik een hele lieve Marokkaanse huisgenootje heb, en het idee gewoon zo leuk vond, heb ik het voor haar gekocht – voor het Suikerfeest (dat was gisteren. Tenminste, volgens Saudi-Arabië. Deze week heb ik dus ook geleerd dat de Ramadan kalender kan verschillen, naar gelang het land dat je volgt (wat natuurlijk vooral belangrijk wordt als je immigreert). En hoewel de familie van mijn huisgenoot Marokkaans is, volgen zij dus Saudi-Arabië, en niet Marokko. Weten we dat ook weer. Ik vroeg me trouwens wel af hoe dat dan moest als het Suikerfeest ooit een officiële feestdag  wordt – en dus ook een officiële vrije dag. Welk land gaan we dan volgen? Krijg je daar weer gedoe over.)

De Arabische chocoladeletter vind ik of een meesterlijke marketingzet, of een mooi staaltje van hoe integratie hoort te werken – wie weet geven islamitische ouders ter gelegenheid van het Suikerfeest straks chocoladeletters aan hun kinderen, en ontstaat er een hele nieuwe traditie. Het zou dan helemaal mooi zijn als het ook andersom zou werken, en er dus elementen uit het Suikerfeest in Sinterklaas terecht gaan komen. Want het is  natuurlijk pas integratie als het twee kanten opgaat.

(En als semi-relevante toevoeging: kijk hier, een volledig Arabische HEMA. EL-HEMA, if you will. Dit was een tijdelijke kunst/design project, en zover ik weet is het daarbij gebleven. Maar leuk is het wel.)

Leave a Reply

